لحن محتوا در وضعیت «ادبی و رسمی»، «دوستانه و صمیمی» و «محاوره» چه تفاوتی با هم دارند؟

لحن محتوا یکی از شاخصه‌های سنجش کیفیت محتوا است که متناسب با نیاز و شکل ارتباطی هر کسب‌وکار با مخاطبان خود متفاوت است. لحن محتوا (tone of voice) یکی از اقلام مرتبط به حوزه‌ی برندینگ است که تعیین و تعریف آن نیاز به دانش و مهارت در این حوزه دارد.

در نویسش به‌طور کلی، دو گونه برای لحن و آوای محتوا در نظر گرفته شده است که مشتری می‌تواند نزدیک‌ترین گونه را به شخصیت برند خود هنگام سفارش محتوا انتخاب کند:

  • ادبی و رسمی: نظیر آنچه در حال خواندن آن هستید. در این گونه‌ی لحن، افعال به‌‌صورت رسمی و شکل صحیح نگارشی‌شان استفاده می‌شوند. خروجی محتوای با لحن ادبی و رسمی به شکل زیر خواهد بود:

این نوشته، مثالی برای معرفی گونه‌ی لحن ادبی و رسمی‌ است که در نویسش تولید شده است.

نویسنده بودن کار چندان بدی نیست. مقداری تحقیق می‌کنید، به فصل‌بندی مورد نظرتان می‌رسید و پیرنگی شکل می‌دهید که درون‌مایه‌ها و ایده‌های اصلی را فاش می‌کند. ناشری پیدا می‌کنید و آن هم به نوبۀ خود دنبال یک چاپخانه می‌گردد؛ کتابتان حروف‌چینی می‌شود و یک جلد زیبا به آن افزوده می‌شود و بالاخره محصول نهایی در کتاب‌فروشی محلتان فرود می‌آید.

از کتاب «جهان مکتوب»
  • دوستانه و صمیمی: در این گونه از لحن محتوا، صمیمیت بیشتری در متن وجود دارد و نگارش به زبان محاوره نزدیک‌تر است. خط قبل در فضای صمیمی به این صورت در خواهد آمد:

این نوشته، مثالی برای لحن دوستانه و صمیمی است که در نویسش تولید شده.

بیشتر افراد نویسندگی را به چشم یک کار ساده نگاه می‌کنند: کمی تحقیق در مورد موضوع کتاب، پیدا کردن یک ایده مناسب و احتمالا پرفروش، رسیدن به یک خط داستانی و در نهایت نوشتن. وقتی هم که کار نگارش تمام می‌شود، کافی است نویسنده نسخه نهایی را برای ناشرهای مختلف بفرستد تا بالاخره یکی از آنها به چاپ کتاب رضایت بدهد و آن را با شکل و شمایلی مشتری‌پسند روانه کتاب‌فروشی‌ها کند.

محاوره: در این حالت، نگارش کاملا بر مبنای زبان محاوره و گفتگوی روزمره است. تمام افعال و حروف اضافه در این حالت شکسته می‌شوند و از زبان معیار فاصله می‌گیرند. البته در این نوع از لحن همچنان پاکیزه‌نویسی در اولویت قرار دارد و نباید از عبارات بیش از حد عامیانه یا به‌اصطلاح «کوچه بازاری» استفاده شود. خط قبل در فضای محاوره به این صورت در خواهد آمد:

این نوشته، مثالی برای لحن محاوره است که در نویسش تولید شده.

بیشتر افراد نویسندگی رو به چشم یه کار ساده نگاه می‌کنن: کمی تحقیق در مورد موضوع کتاب، پیدا کردن یه ایده مناسب و احتمالا پرفروش، رسیدن به یه خط داستانی و در نهایت نوشتن. وقتی هم که کار نگارش تموم میشه، کافیه نویسنده نسخه نهایی رو برای ناشرهای مختلف بفرسته تا بالاخره یکی از اون‌ها به چاپ کتاب رضایت بده و اون رو با شکل و شمایلی مشتری‌پسند روانه کتاب‌فروشی‌ها کنه.

پیشنهاد به شما