تقویم محتوا چیست، چگونه تدوین می‌شود و چه پارامترهایی دارد؟

در دومین گام از چرخه بازاریابی محتوایی و پس از تدوین سند استراتژی محتوا به سراغ تدوین تقویم محتوا خواهیم رفت.

تقویم محتوا، عناوین محتوایی مورد نیاز برای تولید را همراه با زمان‌بندی انتشار و توزیع محتوا مشخص می‌کند. بر اساس اطلاعات به دست آمده در فرایند تدوین استراتژی محتوا، عنوان محتوای مورد نیاز برای تولید و همچنین، کلمات کلیدی قابل استفاده به تفکیک هر محتوا مشخص خواهند شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی تقویم محتوا و شیوه‌ی تدوین آن می‌توانید مقاله‌ای را مطالعه کنید که پیشتر در وبلاگ نویسش در مورد تدوین تقویم محتوا منتشر کرده‌ایم. در ادامه با اجزای تقویم محتوا و همچنین شیوه‌ی تدوین آن آشنا می‌شوید و در انتها یک نمونه تقویم نیز در اختیارتان قرار می‌گیرد.


اجزای تقویم محتوا چه چیزهایی هستند؟

یک تقویم محتوا بسته به اهدافی که در استراتژی محتوا تعریف شده است و همچنین، نوع محتوای درخواستی‌تان اجزای متفاوتی خواهد داشت. اما به‌طور معمول، از اجزای زیر در همه‌ی تقویم‌های محتوایی استفاده می‌شود.

  • عنوان محتوا
    اولین جزء از هر تقویم، عناوینی است که قصد تولید آن‌ها را داریم. عناوین شفاف و واضح به تولیدکننده‌ی محتوا کمک می‌کند که عینا مطابق نیاز ما به تولید محتوا مشغول شود.
  • طول محتوا
    تعداد کلمات مورد نیاز در هر محتوا، عنصر بعدی تشکیل‌دهنده‌ی تقویم محتواست. بسته به آنچه در هنگام سفارش نویسش پلاس انتخاب کرده‌اید، این بخش تنظیم می‌شود.
  • منبع محتوا
    ما در نویسش برای آن‌که تا حد ممکن از کیفیت منابع مورد استفاده‌ی کاربران نویسنده اطمینان حاصل کنیم، تلاش می‌کنیم تا برای مقالات درخواستی مشتریان، منابع حرفه‌ای و تخصصی پیشنهاد کنیم. این منابع به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا با مرجع قرار دادن منابعی قابل قبول، محتوای یکتا و کارآمدی را تولید کنند. البته ممکن است بسته به ماهیت برخی عناوین، برای همه‌ی موضوعات منبع پیشنهاد نشود.
  • کلمه کلیدی کانونی محتوا
    بر اساس تحلیل‌هایی که با استفاده از ابزارهای مختلف انجام می‌شود، برای هر مقاله یک کلیدواژه کانونی انتخاب می‌شود تا کل محتوا حول آن کلیدواژه برای موتورهای جستجو بهینه شود. در مقاله‌ی کلیدواژه کانونی بیشتر در این خصوص توضیح داده‌ایم.
  • کلمات کلیدی پیرامونی محتوا
    ممکن است برای برخی از مقالات، علاوه بر کلیدواژه‌ی کانونی، چند کلیدواژه‌ی پیرامونی دیگر نیز پیشنهاد شود. این کلیدواژه‌ها نیز بر اساس موقعیت وبسایت شما، تحلیل رقبا و همچنین اولویت‌های سئو تعریف می‌شود.

تدوین تقویم محتوا چگونه صورت می‌گیرد؟

پس از تکمیل فایل بریف توسط شما، همکاران تیم محتوای نویسش با استفاده از ابزارهای تحلیلی متفاوت، وضعیت وب‌سایت شما و همچنین، میزان رقابت سئویی در حوزه‌ی فعالیت‌تان را بررسی می‌کنند. در این بررسی، تلاش می‌کنیم تا به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • کلیدواژه‌های اصلی و کارآمد کسب‌وکار شما چیستند؟
  • وضعیت رقابت در صنعت و حوزه‌ی فعالیت شما چگونه است؟
  • وضعیت محتوایی که پیش‌تر در وبسایت شما منتشر شده چگونه است؟
  • اولویت‌های محتوایی وبسایت شما کدام‌ها هستند؟
  • شانس ارتقای جایگاه با تولید کدام عناوین محتوایی بالاتر خواهد بود؟

شما پس از دریافت تقویم، می‌توانید درخواست اصلاح خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن اصلاحات و تغییرات درخواستی را اعمال کنند.


نمونه تقویم محتوا را دریافت کنید

در زیر می‌توانید یک نمونه تقویم محتوا را به‌صورت رایگان دریافت کنید. این تقویم برای نویسش تدوین شده است و هم‌اکنون محتواهای منتشر شده‌ی آن در وبلاگ نویسش قابل مشاهده است.

پیشنهاد به شما