بازاریابی محتوا چیست و چگونه به رشد کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند؟

بازاریابی محتوا، بازاریابی محتوایی یا بازاریابی محتوامحور، ترجمه‌های مختلفی از عبارت content marketing هستند که به شیوه‌ای از بازاریابی و عموما بازاریابی دیجیتال دلالت دارند که در آن با استفاده از محتوا، با مشتریان و کاربران ارتباط برقرار می‌شود.

بازاریابی محتوا به دلیل گستردگی و تنوعی که در انواع محتوا وجود دارد، امکانات بسیاری را در اختیار تیم‌های بازاریابی قرار می‌دهد. به کمک بازاریابی محتوا می‌توانید مشتریان جدیدی کسب کنید، مشتریان موجود را فعال کنید و ارتباط خود را با ایشان تقویت کنید.

چرا بازاریابی محتوا مهم است؟

امروزه در کنار روش‌های سنتی بازاریابی، بسیاری از سازمان‌ها از بازاریابی محتوایی نیز به‌عنوان شیوه‌ای برای جذب و حفظ مشتریان استفاده می‌کنند. بسیاری از افراد نیز در فضای اینترنت به دنبال پاسخی برای نیازهای خود هستند. اینجاست که یک برنامه‌ی بازاریابی صحیح به شما کمک می‌کند خدمات و محصولات خود را به افراد معرفی کنید.

با حضور کسب‌وکارهای مختلف و فعالیت در فضای اینترنت، در صورتی که به این شیوه‌ی بازاریابی بی‌توجه باشید، در واقع فضا را در اختیار رقبای خود قرار داده‌اید تا به راحتی و در نبود شما مشتریان بالقوه را جذب کنند. بنابراین بهتر است از کنار بازاریابی محتوایی به سادگی نگذرید و به‌طور جدی آن را به فعالیت‌های سازمان خود اضافه کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی جامع نویسش در مورد بازاریابی محتوایی را مطالعه کنید.

چرا بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکار شما مفید است؟

این روزها کاربران اینترنت پیش از خرید یک محصول، درباره‌ی آن جستجو می‌کنند و می‌خوانند. آنها تنها به دنبال سایتی نیستند که یک محصول را به آنها بفروشد، بلکه دنبال سایتی هستند که بتوانند به آن اعتماد کنند و پاسخ سوالات خود را از طریق آن دریافت کنند.

تولید محتوا و بازاریابی محتوایی نه‌تنها به جذب این دسته از کاربران کمک می‌کند بلکه ارزش سایت شما را در چشم موتورهای جست‌وجو بالا می‌برد. در ادامه چند دلیل دیگر از دلایل مفید بودن بازاریابی محتوایی برای کسب‌وکار شما را می‌خوانیم.

در قلب هر بازاریابی، بازاریابی محتوایی جای دارد

اهمیت بازاریابی محتوایی در این است که تمامی استراتژی‌ها و روش‌های بازاریابی دیجیتال و حتی سنتی را بتواند یکپارچه و یک‌شکل کند. با یک استراتژی تولید محتوای یکپارچه می‌توانید بیشترین بهره را از محتوای تولید شده برای کمپین‌های مختلف، بلاگ، ایمیل یا شیوه‌های دیگر تبلیغات ببرید.

بازگشت سرمایه در بازاریابی محتوایی بیشتر از شیوه‌های سنتی آن است

به گزارش IMPACT به‌طور میانگین، شرکت‌هایی که پست‌های بلاگ خود را به‌طور مرتب به‌روز می‌کنند، ۵۵٪ ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند و این عدد در دنیای اینترنت، مقدار کمی نیست. همچنین این سایت‌ها ۴۳۴٪ صفحات ایندکس شده‌ی بیشتر در موتورهای جست‌وجو دارند و ۹۷٪ بیشتر لینک دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارشی از CMI بازاریابی محتوایی ۳ برابر شیوه‌ی سنتی تبلیغات ایجاد سرنخ فروش یا leads می‌کند. این در حالی است که Demand Metric می‌گوید ۶۰٪ خواننده‌ها بعد از بررسی یک متن مرتبط و خوب راجع به یک محصول تمایل دارند که آن را بررسی کنند.

با توجه به این آمار و ارقام، بازاریابی محتوایی نه‌تنها مفید است بلکه کم توجهی به آن از دست دادن زمین مهمی برای تبلیغات است.

به سئوی سایت و در نتیجه بیشتر دیده شدن شما کمک می‌کند

همانطور که به تفصیل در مقاله‌ی جامع نویسش در مورد بازاریابی محتوایی توضیح دادیم، هر پست جدید در وبلاگ در واقع یک صفحه جدید است که در گوگل ایجاد می‌شود. داشتن صفحه‌ی با کیفیت و همچنین دسته‌بندی شده فرصت بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد تا رتبه‌ی بهتری در گوگل به‌دست بیاورید. 

نقش مهمی در اعتمادسازی ایفا می‌کند

مخاطبان صفحه‌ی شما، با مطالعه‌ی بیشتر محتوای شما، درک بیشتری از کسب‌وکارتان پیدا می‌کنند و در همین حین با برند شما همراه می‌شوند؛ اگر تصویر درستی از برند خود ایجاد کنید.

زمانی که مخاطب، مشتری یا سرنخ‌های فروش شما ببینند که به‌طور منظم و مداوم در حال تولید محتوا هستید، ممکن است شما را به‌عنوان پیشرو در صنعت خودتان ببینند. انتشار محتوا توسط اینفلوئنسرهای حوزه‌ی خودتان و در سایر سایت‌ها نیز می‌تواند به تسریع این روند کمک کند.

با یک محتوای خوب از رقبای خود پیشی بگیرید

با گستردگی کرونا در جهان، کسب‌وکارهای بیشتری در فضای اینترنت مشغول به فعالیت شده‌اند و بازاریابی محتوایی را جدی‌تر گرفته‌اند. این روزها تنها راه ربودن گوی سبقت از رقبا، داشتن یک برنامه‌ی بازاریابی محتوایی منسجم و تولید محتوای باکیفیت و اصیل است. نویسش در این مسیر می‌تواند همراه شما باشد.