انواع محتوا | با گونه‌های محتوایی آشنا شوید

محتوا دارای گونه‌های مختلفی‌ست که هرکدام، هدف و کارکرد متفاوتی نسبت به دیگری دارد. ما بدون اینکه خودمان الزاما بدانیم یا متوجه‌اش باشیم، هر روزه با انواع مختلفی از محتوا سروکار داریم. گاهی در نقش تولیدکننده‌ی محتوا و گاهی نیز به‌عنوان مصرف‌کننده با آن در ارتباطیم.

تقسیم‌بندی انواع محتوا اساسا کار ساده‌ای نیست، چراکه در عصر حاضر با نفوذ اینترنت، بسیاری از انواع محتوا در یکدیگر ترکیب شده‌اند و گونه‌هایی خاص و متناسب با پلتفرم انتشار را تشکیل داده‌اند.

با این‌حال، انواع محتوا را می‌توان در گروه‌های زیر تقسیم بندی کرد:

محتوای متنی

متداول‌ترین نوع از انواع محتوا، بدون شک محتوای متنی است. همین سطرهایی که در حال خواندن آن هستید، کتابی که برای مطالعه در دست می‌گیرید و مجله‌ای که ورق می‌زنید، همگی در گروه محتوای متنی قرار می‌گیرند. به‌طور کلی، هر نوعی از محتوا که برای دریافت آن از فعل «خواندن» استفاده کنیم در گروه محتواهای متنی قرار می‌گیرد. نویسش پلتفرم تولید محتوای متنی است. برای تولید انواع مختلف محتوای متنی می‌توانید از این پلتفرم کمک بگیرید.

خود محتوای متنی به صدها گونه‌ی مختلف تقسیم می‌شود که برخی از آن‌ها در زیر آمده است:

محتوای متنی بیشترین تاثیر را بر رشد جایگاه در موتورهای جست‌وجو دارد و به همین دلیل، بیش از سایر انواع محتوا مورد توجه صاحبان کسب‌وکار است. اما سایر انواع محتوا نیز به طرق مختلف در بهبود جایگاه در موتورهای جستجو تاثیرگذار هستند.


محتوای صوتی

هر نوعی از محتوا از طریق «شنیدن» به دست مخاطب برسد، در گروه محتوای صوتی قرار می‌گیرد. طی چندسال گذشته و با افزایش مشغله‌ی افراد، اشتیاق زیادی برای استفاده از انواع محتوای صوتی به‌وجود آمده است. کافی‌ست چهار دلیل برای تولید محتوای صوتی را بخوانید تا از اهمیت این موضوع مطمئن شوید.

انواع محتوای صوتی به نسبت سایر انواع محتوا محدود‌تر است، اما دسته‌های زیر را می‌توان برای آن در نظر گرفت:


محتوای ویدئویی

محتوای ویدئویی از از گونه‌های پر طرفدار، کاربرپسند و البته کمی گران از محتواست. نسبت به سایر انواع گونه‌های محتوایی تنوع بیشتری دارد وکاربردهای مختلفی را می‌تواند داشته باشد. محبوب‌ترین گونه‌های محتوای ویدئویی شامل موارد زیر است:

  • استاپ موشن
  • انیمیشن
  • فیلم و کلیپ
  • و…

اینفوگرافیک

همانطور که از نام آن پیداست، اینفوگرافیک گونه‌ای از محتواست که اطلاعاتی را از طریق تصویر به مخاطب منتقل می‌کند. اینفوگرافیک انتخاب مناسبی است برای زمانی که نیاز داریم به شیوه‌ای جذاب اطلاعاتی را در اختیار مخاطب قرار دهیم. از میان انواع اینفوگرافیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آماری
  • مراحل کار
  • مقایسه‌ای
  • و…

همه چیز در مورد اینفوگرافیک و اهمیت آن را در مقاله‌ی «تاثیر اینفوگرافیک بر روی ترافیک سایت» بخوانید.


انواع محتوا به‌طور کلی موارد فوق است. اما به لحاظ کارکردی می‌تواند گونه‌های مختلفی داشته باشد که در مطلب کارکردهای محتوا به معرفی انواع کارکرد محتوا پرداخته شده است. برای دریافت محتوای مورد نیاز خود می‌توانید از طریق سفارش تولید محتوا در نویسش اقدام کنید.

پیشنهاد به شما