سند استراتژی محتوا شامل چه بخش‌هایی است و چگونه تدوین می‌شود؟

ممکن است شما یکی از مشتریان نویسش پلاس باشید یا از نویسش بخواهید که برای‌ کسب‌وکار شما سند استراتژی محتوا تدوین کند. تدوین این سند، فرایندی مشخص دارد و بسته به نوع کسب‌وکار شما، در یک بازه‌ی یک هفته‌ای تا نهایتا یک ماهه تهیه خواهد شد. در ادامه‌ی این مطلب می‌توانید نمونه استراتژی محتوا را مشاهده کنید.

پس از تکمیل فایل بریف، در صورتی‌که بسته‌ی نویسش پلاس شما حاوی استراتژی محتوایی باشد، حداکثر طی ۴ روز کاری، استراتژی بازاریابی محتوایی شما تدوین و برای بررسی حضورتان ارسال می‌شود. این سند مطابق با اطلاعات ارائه شده در فایل استراتژی و با تحقیق و تحلیل کارشناسان بازاریابی محتوایی نویسش تدوین خواهد شد.



برای تدوین سند بازاریابی محتوایی چه روندی طی می‌شود؟

ما برای آنکه مطمئن باشیم استراتژی تدوین شده توسط نویسش می‌تواند نهایت کارآمدی را برای کسب‌وکار شما داشته باشد، فرایندی دقیق را طراحی کرده‌ایم و از کارشناسان متبحر در این حوزه بهره می‌بریم. این فرایند شامل مراحل زیر می‌شود:


یک: تحلیل و بررسی اطلاعات اولیه

در گام نخست، اطلاعات اولیه‌ی ارائه‌ شده توسط شما در فایل استراتژی مورد بررسی قرار می‌گیرد تا شناخت کلی نسبت به برند شما و صنعت محل فعالیت‌تان به دست آید. ممکن است در فرایند بررسی، کارشناسان ما برای دریافت اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیرند تا نسبت به فعالیت و اهداف شما اشراف بیشتری پیدا کنند.


دو: تحلیل رقبا

پس از تکمیل بررسی کسب‌وکار شما، تحقیق حول فعالیت‌های رقبای کلیدی‌تان آغاز خواهد شد. توجه داشته باشید که علاوه بر رقبایی که خود، آن‌ها را معرفی کرده‌اید، کارشناسان تیم محتوای نویسش نیز بر اساس رتبه‌ی موتورهای جست‌وجو به شناسایی و بررسی رقبای فعال خواهند پرداخت. حاصل این بررسی، کشف نقاط قوت و ضعف آن‌ها خواهد بود تا بتوانیم بر اساس وضعیت کسب‌وکار شما و متناسب با اهدافی که در پیش دارید، بهترین برنامه‌ی اجرایی ممکن را پیش روی شما قرار دهیم.


سه: تدوین استراتژی

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از گام‌های پیشین و با اتکا به دانش و تجربه‌ی تیم محتوا، برنامه‌ی بازاریابی محتوایی شما تدوین و حضورتان ارسال خواهد شد.


سند استراتژی محتوایی شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

ما تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا سند استراتژی محتوایی بسته‌های نویسش پلاس، با حفظ کارآمدی، در بهینه‌ترین حجم ممکن تدوین و ارسال گردد و از تهیه‌ی اطلاعات بلااستفاده خودداری کنیم. با تجربه‌ی صدها مشتری پلاس در نویسش، توانسته‌ایم به بهینه‌ترین و کارآمدترین ساختار ممکن دست یابیم. این ساختار شامل بخش‌های زیر می‌شود.

یک: دیباچه

در بخش دیباچه به معرفی برند، جایگاه و روندی که برای برنامه‌ی بازاریابی محتوایی‌اش در پیش دارد می‌پردازیم. این دیباچه می‌تواند چشم‌انداز کلی ما را در فرایند مشخص و روشن کند.


دو: جامعه‌ی مخاطب

یکی از اصلی‌ترین اجزای یک سند استراتژی‌، آن است که جامعه‌ی مخاطب خود (پرسونا) را شناسایی کنیم. پرسونا یا شخصیت مخاطب به زبان ساده، مخاطبین نهایی محتوا و کسب‌وکارمان خواهند بود. طبعا با شناخت و توصیف دقیق آن‌ها می‌توانیم محتوای تولیدی‌مان را با هدف جلب رضایت حداکثری در ایشان تولید و بهینه کنیم.


سه: موضوعات محتوایی

بخش بعدی سند استراتژی بازاریابی محتوایی، گونه‌ها و موضوعات محتوایی‌ست که با در نظر گرفتن اهداف کسب‌وکار و نیازهای جامعه‌ی هدف تعیین می‌شوند. در این قسمت، موضوعاتی برای تولید محتوا پیشنهاد می‌شوند که بیشترین قرابت را با نیاز مخاطب و اهداف کسب‌وکار داشته باشند.


چهار: کلمات کلیدی

کلمات کلیدی با تحلیل وب‌سایت، رقبا، سرویس‌های تحلیل کلمات کلیدی و ترندهای گوگل تعیین خواهند شد. توجه داشته باشید که این کلمات کلیدی الزاما مطابق با کلیدواژه‌های پیشنهادی شما نیست و به فراخور موارد فوق‌الذکر تعیین می‌گردد. همچنین ممکن است در هر بازه‌ی زمانی، رویکرد تعیین کلمات کلیدی تغییر کند.

عوامل متعددی در تعیین کلمات کلیدی تاثیرگذار است که به‌طور خلاصه می‌توان به میزان رقابت روی آن‌ها، وضعیت وب‌سایت شما روی آن کلمات و حجم محتوای درخواستی اشاره کرد.


پنج: منابع محتوایی

در صورتی‌که برای تولید محتوای مورد نیاز شما به منابع خارجی نیاز باشد، پیشنهادها در این بخش مطرح خواهد شد. هرچند ممکن است که عناوین تولیدی در گام‌های بعد عینا از این منابع استخراج نگردد.


شش: برنامه‌ی توزیع پیشنهادی

نویسش ممکن است علاوه بر انتشار محتوا در وبلاگ، به شما برنامه‌های جانبی و مکمل برای توزیع محتوا پیشنهاد کند.

نمونه استراتژی محتوا

سند استراتژی محتوا مطابق با توضیحاتی که ارائه شد به‌صورت اختصاصی برای هر کسب‌وکار تدوین می‌شود. در تدوین این سند اهداف کسب‌وکار در نظر گرفته شده و متناسب با آن برنامه‌ی بازاریابی محتوایی تنظیم می‌شود. در این مطلب در مورد اجزای استراتژی توضیحاتی مطرح شد. در ادامه می‌توانید سند استراتژی محتوای نویسش را مشاهده کنید. بررسی این سند به‌عنوان نمونه‌ی استراتژی محتوا کمک می‌کند که بهتر با اجزای این سند آشنا شوید.

پیشنهاد به شما